Viinimatka Champagneen 15-18.4.2015

Wineserver järjesti viinimatkan samppanjan syntysijoille Ranskan Champagneen.

1 pv. Taittinger ja Mumm

Matkustimme aamulennolla Pariisiin, josta jatkoimme suoraan aurinkoiseen Reimsiin. Siellä kevät oli jo pitkällä ja lämpötilakin hellelukemissa. Keskustan kävelykadun varrella nautitun lounaan jälkeen oli vuorossa vierailu Taittingerilla. Taittingerin upeat kellarit on louhittu muinaisen Saint Nicaisen luostarin tuhat vuotta vanhan kryptan ympärille. Reimsin kaupunki on aikoinaan rakennettu maaperästä louhitusta kalkkikivestä ja samppanjatalojen kellarit hyödyntävät näitä vanhoja kaivoksia ja tunneleita. Kellarissa oli historiallista ja juhlallista tuntua, juhlallisen siitä teki kypsymässä olevat Comtes de Champagne pullot. Palattuamme maan pinnalle pääsimmekin maistamaan Comtes de Champagnen vuosikertaa 2005 muutaman muun samppanjan lisäksi.

Taittinger Champagne

Seuraavaksi jatkoimme G.H. Mummin samppanjatalolle. Kellarivierailun jälkeen vuorossa oli Mummin Brand Ambassadorin Thomas Lignierin isännöimä usean samppanjan tasting, jonka kruunasi talon vuosina 1920-1973 johtaneen Réne Laloun kunniaksi valmistettu Cuvée R. Lalou 2002. Valitettavasti vähäisestä tuotantomäärästä johtuen ei tätä herkullista samppanjaa riitä Suomen markkinoille asti. Tässä on yksi hyvä syy vierailla Champagnessa uudemman kerran.

Mumm Champagne

2 pv. Bollinger, Ayala, Deutz

Aamulla suuntasimme Aÿ:n kylään ja tutustuimme Bollingerin samppanjataloon. Vierailun aloitimme Vieille Vigne Francais -tarhalla, josta jatkoimme tynnyripajan kautta kellariin. Bollinger on harvoja samppanjataloja, jotka kypsyttävät viininsä tammitynnyreissä. Muutenkin asiat tehdään laadusta ja hinnasta tinkimättä. Reserviviinit kypsyvät kevyesti pirskahtelevina magnumpulloissa luonnonkorkeilla suljettuna. Kypsytyksen jälkeen jokainen reservipullo joudutaan avaamaan käsin ja tarkistamaan korkkivian varalta.

Bollinger

Bollingerilta jatkoimme heidän tytäryhtiöönsä Ayalan samppanjataloon. Ayalan samppanjat eroavat täysin Bollingerin tyylistä, tammea ei käytetä lainkaan ja sokeria lisätään hyvin vähän, jos ollenkaan. Caroline Brunin vetämä kierros ja tasting oli oikea piristysruiske ja samppanjat toinen toistaan parempia. Etenkin talon lippulaiva Cuvée Perle sekä Rosé jäivät mieleen.

Ayala

Les Grains d’Argent ravintolassa nautitun herkullisen lounaan jälkeen vierailimme Deutzin samppanjatalolla Jean-Marc Lallier-Deutzin vieraana. Jo pelkän Deutzin perheen entisen kodin näkeminen sisältä oli vierailun arvoinen puhumattakaan kellarikierroksen jälkeen maistetuista samppanjoista, kuten Cuvée William Deutz.

Deutz

3 pv. Veuve Clicquot ja Epernay

Aamulla tutustuimme kuuluisaan Veuve Clicquot’n samppanjataloon. Talon historia on yksi koko alueen kiehtovimpia ja kellarit olivat upeat. Muun muassa samppanjapullojen tanssittamiseen käytettävät puutelineet, pupitret, ovat Veuve Clicquot’n kehittämiä. Ensimmäinen malli tehtiin hänen keittiön pöydästään. Vierailun kohokohtana oli kuitenkin perusviinien maistelu kellarimestari Cyril Brunin johdolla. Maistoimme eri lajikkeiden ja kylien perusviinejä, sekä valmista sekoitusta, joka pian aloittaisi pullossa toisen käymisen ja kypsyisi kellarissa neljä vuotta ennen päätymistä kaupan hyllylle. Arvostus kellarimestareita kohtaan kohosi huomattavasti. Eri viinejä sekoittamalla saadaan hapokkaista perusviineistä ja kypsemmistä reserviviineistä täyteläisempi ja tasapainoisempi kokonaisuus.

Veuve

Reimsistä otimme suunnan kohti Epernayta. Matkalla poikkesimme Hautvillersin kylässä ja sen luostarin kappelissa. Keskiajalla luostarit kehittivät Champagnen alueen viininviljelyä. Luostareille oli siirtynyt viinitarhoja ja lisäksi ne olivat oikeutettuja kirkonkymmenyksiin, eli osaan viljelijöiden sadosta. Luostarit saivat viljelijöiltä rypäleitä tai viiniä ja nämä koottiin sekoituksiksi.

Samppanjan ”sekoittamisen taiteesta” kunnia kuuluu Hautvillersin luostarin munkkiveli Dom Pérignonille (1638-1715), joka taitavalla perusviinien yhdistelyllä sai aikaan vivahteikkaampia ja tasapainoisempia kokonaisuuksia. Hän myös kehitti prosessia, jolla tummista rypäleistä saatiin kirkasta viiniä ja erotteli eri puristuksista saatuja viinejä. Samanlaiset puristimet ovat käytössä tänäkin päivänä. Vaikka Dom Pérignon ei varsinaisesti samppanjaa keksinytkään, oli hän viinintekijänä arvostettu jo elinaikanaan. Kävimme luostarin kappelissa Dom Perignonin haudalla. Sen jälkeen lasilliset paikallista samppanjaa aurinkoisella terassilla oli paikallaan.

Hautvillers

Hautvillersistä suuntasimme Epernayn kylään lounaalle ja shoppailemaan. Epernayn Avenue de Champagnen varrelta löytyy lukuisien samppanjatalojen päämajat ja keskusta on täynnä samppanjaputiikkeja. Niissä olisi saanut kulumaan useammankin tunnin. Illalla oli jo vuorossa yhteinen päätösillallisen Brasserie Boulingrinissa.

4 pv. Reims

Lauantaina meillä oli vapaa-aikaa tutustua Reimsin kaupunkiin. Reimsin Notre Damen katedraali on kaupungin merkittävin maamerkki ja nähtävää riittää niin ulko- kuin sisäpuolellakin. Katedraalin vieressä sijaitsevassa La Taun palatsissa voi museossa vierailla katsomassa kruunajaisaarteita. Ranskan ensimmäinen kuningas Clovis kastettiin Reimsissä kristinuskoon v. 496. Vuodesta 816 Reims toimi kruunajaiskaupunkina. Reimsin kaupungilla ja sen viineillä on pitkä historia Ranskan hovissa. Iltapäivällä oli vuorossa kotimatka.

Wineserverin samppanjamatka järjestettiin jo toista kertaa. Edellisen matkakertomuksen löydät tästä. Syksyllä on vuorossa ruoka- ja viinimatka Espanjan Riojaan, Bilbaoon ja San Sebastianiin 9-13.9.2015. Seuraavan samppanjamatkan ajankohta on huhtikuussa 2016. Liittymällä postituslistalle saat tietoa tulevista matkoista ensimmäisenä ja pääset varmistamaan paikkasi mukaan matkalle. Matkat toteutetaan yhteistyössä Lomalinjan matkatoimiston kanssa.