Viiniristeily Välimerellä 2011 Osa 2/4

Toulon

Ainoa pieni tahra matkallamme oli bussikuljettajan saapuminen myöhässä satamaan. Pääsimme kuitenkin Bunanin pienelle orgaaniselle viinitilalle, jossa tilan omistaja otti meidät vastaan ja kertoi AOC Bandolin viinialueesta ja viineistä. AOC Bandol on tunnettu lähinnä roséviineistä, lähes 80% koko alueen tuotannosta, ja päärypälelajike on Mourvedre. Rypäleet puristetaan nopeasti, ja näin ollen viini saa vain vähän väriä. Kypsytys tapahtuu 10 000 litran tynnyreissä. Kiersimme tilan ja viininvalmistamon ja maistelimme rosé- ja punaviinejä.

Seuraavaksi jatkoimme läheiselle Domaines Ottin tilalle, joka oli rakennettu vanhaan 1700-luvun luostarirakennukseen. Suvun omistuksessa on myös kaksi muuta tilaa Provencessa, ja tällä tilalla he tuottivat vain rosé- ja punaviiniä orgaanisesti. Osa viineistä kypsytetään isoissa tynnyreissä ja osa pienissä, ja sekoitetaan lopulta keskenään. Viimeistään tässä vaiheessa kuljettajan myöhästyminen oli jo annettu anteeksi, kun saimme maistella tilan upeita viinejä pienen kierroksen jälkeen.

Retken jälkeen osa ryhmästä palasi laivalle ja loput jatkoivat kaupungille. Toulonin rantabulevardilta löytyi kivoja ravintoloita ja läheltä löytyi myös ostoskeskus ja kävelykatuja kauppoineen. Takaisin laivalle pääsimme kätevästi vesibussilla. Kävimme ottamassa vielä hetken aurinkoa ja osallistuin laivalla Longest Drive kilpailuun golfsimulaattorissa. Hopeasijasta sain muistoksi kaulassa pidettävän mitalin. Ennen illallista kävimme vielä luistelemassa laivan luisteluareenalla. Laivalla olisi päivittäin ollut enemmänkin ohjelmaa vaikka kuinka paljon. Missään vaiheessa ei ehtinyt tylsistyä vaan kaikkea ei mitenkään ehtinyt tekemään.

­

Illalla laivalla oli kapteenin juhlat kuohuviinitarjoiluineen jonka jälkeen herkuttelimme ravintolassa mm. etanoilla.

Livorno

Aamulla lähdimme bussilla kohti Bolgherin DOC aluetta ja kohteena di Vairan viinitila. Tila oli pieni perheyritys, joka sijaitsi Ornellaia viinitilan vieressä. Tilalla nuori viinintekijä johdatti meidät ensin oliivipuiden ohi Cabernet Sauvignon viiniviljelyksille. Tila tuotti aikoinaan lähinnä oliiviöljyä sekä vihanneksia ja hedelmiä, mutta Bolgherin DOC luokituksen ja kovan kysynnän myötä he ovat alkaneet viljellä myös viiniä. Viinivalmistamo ja varasto mahtuivat pieneen rakennukseen. Tutustumiskäynnin jälkeen meille oli katettu ulos pöydät viininmaistelua varten ja tarjolla oli myös paikallisia makupaloja. Ruoan jälkeen jatkoimme sisätiloihin maistelemaan lisää viiniä sekä grappaa ja brandya. Paluumatka laivalle menikin sitten mukavissa merkeissä grappapullo kiertäen.  Osa ryhmästä otti vielä taksit satamasta ja lähdimme tutustumaan läheiseen Pisan kaupunkiin ja sen kuuluisaan kaltevaan torniin.

Ennen illallista oli vielä vuorossa laivan jääshow, joka taisi olla hienoin risteilyllä näkemämme show. Loppuilta menikin sitten tuttuun tapaan ruokaillen ja baarissa livemusiikkia kuunnellen.

Rooma

Laivamme saapui aamulla Civitavecchian satamaan ja suurin osa ryhmästämme osallistui laivayhtiön järjestämille retkille Roomaan. Me lähdimme sinne omin päin seikkailemaan ja päädyimme Civitavecchian juna-asemalle. Sieltä oli nopeampi juna sopivasti lähdössä Roomaan ja olimme perillä 40 minuuttia myöhemmin. Saint Pietron asema oli lähellä Vatikaania ja kävelimme sinne ensimmäiseksi. Ihmettelimme alkuun väen paljoutta mutta hetkessä syykin siihen selvisi. Pian Paavi kiersi aukiota juhlallisesti ja asettui lavalle puhumaan.

Vatikaanista jatkoimme kävellen Castel Sant’Angelon, Piazza Navonan, ja Fontana di Trevin kautta Espanjalaisille Portaille. Siellä nautimme lounaan ja jatkoimme metrolla katsomaan Colosseum ja sen läheisiä Forumin raunioita. Kävin ensimmäistä kertaa Roomassa ja ehdin nähdä paljon enemmän kuin osasin toivoa. Matka takaisin laivalle taittui samalla nopealla junalla kuin tultaessakin.

Jatkuu…

Viiniristeily Välimerellä Osa 3/4

Paljon enemmän kuvia risteilystä löytyy Facebook sivuilta: www.facebook.com/wineserver. Yhteydenotot: info@wineserver.fi tai täyttämällä lomake.