Matka Champagneen 10-13.4.2014

Samppanjat ovat kiehtoneet minua jo heti viiniharrastukseni alkuajoista. Sen lisäksi, että nautin suunnattomasti niiden mausta, niillä on kiehtova historia ja asema glamourissa. Arki muuttuu juhlaksi, kun samppanjapullo aukaistaan. Kun viiniharrastukseen yhdistetään vielä hyvä ruoka ja viinimatkat paikan päälle tutustumaan viiniviljelmiin ja tuottajiin, on samppanjamatka Champagnen alueelle ehdottomasti hienoimpia kokemuksia.

Samppanjamatka 1. päivä

Torstaina aamulla aikaisin 13 samppanjanystävää kokoontui lentokentälle suuntana Champagne. Laskeuduttuamme Pariisiin suuntasimme suoraan lentokentältä Reimsiin lounaalle ja heti sen jälkeen meitä odotettiinkin jo Taittingerin samppanjatalolla. Taittingerin kellarit on louhittu muinaisen Saint Nicaisen luostarin tuhat vuotta vanhan kryptan ympärille. Reimsin kaupunki on aikoinaan rakennettu maaperästä louhitusta kalkkikivestä ja samppanjatalojen kellarit hyödyntävät näitä vanhoja kaivoksia. Kellarissa oli historiallista ja juhlallista tuntua, juhlallisen siitä teki kypsymässä olevat Comtes de Champagne pullot. Palattuamme maan pinnalle vuorossa oli useamman Taittinger samppanjan tasting, jonka kruunasi talon lippulaiva Comtes de Champagne 2005.

Seuraavaksi suuntasimme Pommeryn samppanjataloon. Talon nähtyäni tuntui kuin olisi astunut jonnekin satumaailmaan. Kellareista löytyy kymmenien miljoonien kypsymässä olevien samppanjapullojen lisäksi myös taidenäyttely. Osa on hyvinkin modernia videotaidetta ja osa perinteisempää. Itseäni kiehtoi eniten seiniin kaiverretut teokset.

Illaksi ei ollut sovittua ohjelmaa, mutta päätimme porukalla lähteä syömään johonkin läheiseen ravintolaan. Kulman takaa löytynyt L’Aposthrophe brasserie osoittautui hyväksi ravintolaksi. La Paix hotellimme sijaitsi keskeisellä paikalla ravintoloita, baareja ja kahviloita täynnä olevan kävelykadun Place d’Erlon varrella. Notre-Dame de Reims katedraalillekin käveli muutamassa minuutissa, tosin matkan varrelta löytyy Galeries Lafayette tavaratalo sekä lukuisat muut merkkiliikkeet. Eli matka saattaa venähtää useampaan tuntiin.

Ostoskatu Reimsissä

Samppanjamatka 2. päivä

Perjantaina vierailimme Philipponnat samppanjatalolla. Perehdyimme alkuun viininvalmistukseen jonka jälkeen teimme kellarikierroksen. Samppanjatastingin jälkeen kävelimme vielä Clos de Goisses viinipalstalle, joka on yksi koko Champagnen kuuluisimmista viinitarhoista. 45 astetta jyrkkä etelään viettävä rinne on koko alueen lämpimimpiä paikkoja. Täällä Pinot Noir ja Chardonnay rypäleet ehtivät kypsyä kunnolla ja muun muassa hapokkuutta pehmentävä malolaktinen käyminen ei ole tarpeen.

Philipponnat Clos de Goisses

Clos des Goisses -tarha

Lounasravintolamme Les Grains d’Argent oli huikea. Tänne on ehdottomasti päästävä uudestaan syömään. Lounaan jälkeen kävimme Hautvillersin kylässä, jossa aikoinaan munkki Dom Perignon (1638-1715) kehitteli viininvalmistusmenetelmiä. Hautvillersin katedraalista löytyy Dom Perignonin hauta. Ehdimme nauttia muutaman lasin samppanjaa pienissä viinikaupoissa kunnes jatkoimme maistelemaan viskejä Distillerie Guillonin viskitislaamoon.

Distillerie Guillon viskitislaamon valikoimaa

Illalla oli taas vapaata, mutta koska matkan samppanjakiintiö ei ollut vielä tullut täyteen, Reimsissä asuva ystäväni Edward järjesti meille paikallisessa viinibaarissa pientuottajien samppanjatastingin.

Le Wine Bar

Samppanjamatka 3. päivä

Lauantain vietimme Epernayssa ja aloitimme Castellanen samppanjatalosta. Kellarissa pääsimme tutustumaan samppanjanvalmistuksen historiaan ja ylemmässä kerroksessa sijaitsi moderni tuotantolinjasto. Arkena linjastolla korkitetaan uudelleen kypsytyksen jälkeen 15 000 samppanjapulloa tunnissa. Oman tuotannon lisäksi monet pienemmät tuottajat vuokraavat linjastoa omien tuotemerkkiensä valmistukseen.

Castellane

Castellanesta kävelimme Avenue de Champagnea pitkin kaupungin keskustaan. Kadun varrelta löytyy lukuisien kuuluisien samppanjatalojen päämajat. Terassilla nautitun lounaan jälkeen jäi vielä muutama tunti aikaa kierrellä samppanjakauppoja ennen paluuta Reimsiin. Illalla oli vielä vuorossa yhteinen päätösillallinen ja cocktailit hotellimme baarissa. Viimeinen ilta päätettiin kaikkien muiden iltojen tapaan mansikka-samppanja-mojitolla.

Samppanjamatka 4. päivä

Sunnuntaina oli vapaata aikaa kierrellä kaupungilla ja silloin oli hyvää aikaa vierailla Notre Damen katedraalissa sisällä. Vieressä sijaitsevassa La Taun palatsissa voi museossa vierailla katsomassa kruunajaisaarteita. Ranskan ensimmäinen kuningas Clovis kastettiin Reimsissä kristinuskoon v. 496. Vuodesta 816 Reims toimi kruunajaiskaupunkina. Katedraalin ympärillä olevat viinikaupat pitivät ovensa auki sunnuntainakin ja niistä ehti ostaa vielä viime hetken tuliaisia.

Notre Dame de Reims

Matka oli erittäin onnistunut ja meillä oli todella kiva ryhmä. Paljon jäi kuitenkin vielä samppanjataloja näkemättä ja samppanjaa juomatta. Seuraava samppanjamatka järjestetäänkin vuoden päästä keväällä 2015. Vierailtavat kohteet vaihtelevat, mutta samalla idealla mennään. Tietoa tulevista viinimatkoista ja viininmaistelutilaisuuksista saat liittymällä postituslistalle.

TILAA UUTISKIRJE:

Please wait...

Kiitos tilauksesta!

Kun ilmoittaudut ajoissa matkalle mukaan pääset myös esittämään toiveita vierailtaviin kohteisiin ja muutenkin vaikuttamaan matkan sisältöön. Muitakin viinimatkoja löydät Lomalinjan sivuilta.

Facebook sivuilta löytyy lisää kuvia matkasta ja kaikenlaista tietoa ajankohtaisista tapahtumista: www.facebook.com/wineserver.

Muut yhteydenotot ja tarjouspyynnöt yksityistilaisuuksille: info@wineserver.fi.