Viiniristeily Välimerellä 2011 Osa 3/4

Messina

Messinassa ajoimme bussilla Santa Lucia del Melan kaupunkiin ja ennen Parran viinitilaa kävimme tutustumassa mäen päällä sijainneeseen vanhaan linnoitukseen.Linnoitus on toiminut myös luostarina ja sen kirkossa sijaitsee marmorista veistetty Madonna della Neven patsas. Saimme myös intensiivisen oppitunnin italiankielestä, sillä opas ei puhunut lainkaan englantia. Linnoitukselta jatkoimme Parran viinitilan ravintolaan syömään lounasta ja juomaan talon viinejä. Lopuksi kiersimme hetken tilalla. Täälläkin viljely oli orgaanista, kuten taisi olla kaikilla muillakin virailemillamme tiloilla, ja viinin lisäksi viljeltiin myös muita kasviksia.

Palattuamme Messinan kaupunkiin meille jäi vielä muutama tunti aikaa kierrellä kaupungilla. Illalla olisi taas laivalla muodollinen pukeutuminen ja uusille juhlavaatteille oli kuulemma pakottava tarve.

Meripäivä

Perjantaina oli vuorossa päivä merellä. Myöhäisen aamiaisen jälkeen päädyimme takakannelle ottamaan aurinkoa. Iltapäivällä laivan ravintolassa järjestettiin Lafite Wine Experience viinitasting. Laivan pääsommelier esitteli meille maistettavat viinit ja kertoi yleistä tietoa viineistä. Viinit olivat pelkästään RCCL laivayhtiölle valmistettu erä ja mahdollisesti tulossa laajemminkin myyntiin jos vastaanotto on hyvä. Meidän asiaanperehtynyt ryhmämme ei tilaisuudesta varmaan oppinut paljonkaan uutta viinitietoa, mutta varsinkin Medocin ja Pauillacin viinit tekivät vaikutuksen.

Ennen illallista Suomen Royal Caribbean Cruise Lines tarjosi meille vielä lasilliset Venetolaista Proseccoa. Laivamme lähestyi jo Venetsiaa ja viimeistä kertaa pääsimme herkuttelemaan laivan ravintolaan. Tunnelma oli jopa haikea kun tarjoilijamme kävi hyvästelemässä meidät. Tämänlaiseen ruokailuun ja palveluun voisi tottua.

Myös hytin siivooja oli taas ylittänyt itsensä. Aina hyttiin saapuessamme se oli siivottu ja välillä sängyltä löytyi joku pyyhkeistä taiteltu eläin.

Venetsia

Aamulla laivamme saapui Venetsian satamaan ja meitä vastassa oli suomalainen opas. Hotel Venezia sijaitsi Mestren keskustassa. Iloiseksi yllätykseksi huoneemme hotellissa olivat jo valmiina, alunperin ne piti saada käyttöön vasta klo 13n jälkeen. Pääsimme siis samantien tutustumaan Venetsiaan. Lyhyen bussimatkan jälkeen otimme vesibussin Canal Grandea pitkin Piazza San Marcolle. Kiertelimme siellä hetken ja söimme lounasta, jonka jälkeen suuntasimme Rialton sillalle.

Päivä Venetsiassa oli poikkeuksellisen kuuma ja jäätelö- ja juomataukoja piti pitää jatkuvasti. Kapeilla kaduilla ja pienillä aukioilla oli paljon viihtyisiä kahviloita ja ravintoloita. Helteisen päivän jälkeen lähdimme käymään hotellilla tarkoituksena palata Venetsiaan illalliselle. Jäimme illaksi kuitenkin Mestreen, jonka keskusta oli todella miellyttävä vaatekauppoineen ja kahviloineen. Löytyi sieltä muutama hyvä ravintolakin. Illallisen jälkeen istuimme kahvilassa katsomassa paikallista lauantai-illan vilinää.

Yhteenveto

Kaikenkaikkiaan matka oli todella onnistunut. Siirtyminen laivalla kaupungista ja maasta toiseen osoittautui todella miellyttäväksi ja nautinnolliseksi tavaksi liikkua. Päivisin kiertelimme tutustumassa paikallisiin viinitiloihin ja illalliset laivalla olivat päivän kohokohtia. Näimme useita eri viinialueita, maistelimme lukuisia viinejä paikallisine herkkuineen, ja vierailimme myös upeissa kaupungeissa: Barcelonassa, Roomassa sekä Venetsiassa. Pienemmätkin Toulonin, Pisan, ja Messinan kaupungit olivat viihtyisiä. Myös ilmat olivat hyvät, aurikoa ja lämpöä riitti.

Viiniristeily Välimerellä 2011 Osa 4/4

Paljon enemmän kuvia risteilystä löytyy Facebook sivuilta: www.facebook.com/wineserver. Yhteydenotot: info@wineserver.fi tai täyttämällä lomake.