Viinimatka Riojaan 9-13.9.2015

9.9 Bilbao

Wineserver viiniklubin matka suuntasi tällä kertaa Espanjaan. Matkamme alkoi lentämällä Brysselin kautta Bilbaoon. Alkuperäiset lentomme oli peruttu Lufthansan lakon syystä, mutta Lomalinjan matkatoimisto sai meille nopeasti järjestettyä korvaavat lennot eikä se matkasuunnitelmaamme pahemmin vaikuttanut.

Bilbaossa meitä oli vastassa sympaattinen englantia puhuva opas ja vietyämme matkalaukut hotellille kiertelimme Bilbaon ympäristöä ja keskustaa. Bilbao oli aikanaan merkittävä satama- ja teollisuuskaupunki. Nykyään sen mielenkiintoinen arkkitehtuuri, rikas taidetarjonta ja herkullinen ruokakulttuuri houkuttelevat kaupunkiin yli miljoona matkailijaa vuodessa. Kierroksemme päättyi kaupungin tunnetuimpaan maamerkkiin, Frank Gehryn suunnittelemaan vuonna 1997 perustettuun Guggenheimin museoon. Museokierroksen jälkeen jatkoimme raitiovaunulla vanhaan kaupunkiin. Ilta kului baareja kierrellen ja paikallisia tapaksia, pintxokseja, syöden.

Riojamatka Bilbao

10.9 Rioja

Aamulla hyvästelimme Bilbaon ja lähdimme bussilla kohti Riojaa. La Rioja on väkiluvultaan Espanjan pienin itsehallintoalue, mutta Riojan viinialue on Espanjan merkittävimpiä viinialueita. Kaksi tuntia myöhemmin saavuimme Marques de Riscalin pihaan. Vuonna 1862 perustettu Marques de Riscal on alueen vanhimpia yhä toiminnassa olevia viinitaloja. Aloitimme kierroksen pihan viinitarhoilta. Tempranillo on Riojan päälajike, mutta nämä köynnökset olivatkin Cabernet Sauvignonia, jotka tuotiin jo 1800-luvulla Bordeaux’sta. DOCa Riojan säännökset sallivat yhä lajiketta käytettävän pieninä määrinä sekoituksissa, mutta uusien köynnösten istuttaminen on kiellettyä. Kyseiset köynnökset on istutettu 1970-luvulla.

Riojamatka Riscal1

Viinikellarin rakennukset ovat peräisin vuodelta 1860-luvulta. Kontrastina rakennuksen edestä löytyi huippumoderni rypäleiden lajittelupöytä odottamassa kohta alkavaa sadonkorjuuta. Ensin tertut tarkistetaan käsityönä lajittelupöydällä jonka jälkeen rypäleet irrotetaan rangoista koneellisesti. Seuraavaksi tietokone kuvaa jokaisen rypäleen ja hylkää huonokuntoiset, väärän kokoiset, väärän väriset tai rikkoontuneet rypäleet ampumalla ne paineilmalla roskiin. Laite oli kuulemma maksanut paljon, mutta täällä rahassa ei tingitä viinin valmistuksessa tai vieraiden viihtyvyydessä. Vieressä nouseekin Frank Gehryn suunnittelema futuristinen kylpylähotelli ravintoloineen.

Riojamatka Riscal2

Tutustuimme viini valmistusprosessiin ja viinikellareihin ja toki maistelimme viinejä. Vierailun lopuksi nautimme lounaan hotellin Michelin-ravintolassa. Viiniteema oli vahvasti esillä annoksissa, kuten viinirypäleistä tehty kaviaari. Ruoat olivat upeita ja kauniit maisemat hotellin ylimmästä kerroksesta Riojan yli kruunasi sen.

Riojamatka Riscal3

Lounaan jälkeen suuntaamme pieneen mutta viinikaupunkina merkittävään Haron kaupunkiin. Vierailimme C.V.N.E:n, tuttavallisesti Cunen, viinitilalla. Cune-nimi on aikanaan tullut etiketintekijän virheestä. Hän luuli kyseessä olevan jonkun nimi. Compañia Vinicola del Norte de España on nimenä liian pitkä ja yleinen ja myös lyhenne CVNE on hankala, jos baarissa haluaa tilata juotavaa. Cune onkin paljon helpompi lausua ja ymmärtää ja uusi nimi otettiin käyttöön. Täälläkin on nähtävissä kuuluisan arkkitehdin kädenjälki. Viinikellarin pylväättömän rakennuksen on suunnitellut Gustave Eiffel. Maan alta löytyy myös vanhimpien viinien varasto, Cemetary. Siellä on säilytetty historiallisesti merkittävimmät pullotteet. Kierroksen jälkeen meitä odotti kattava tasting Cunen ja heidän toisen merkin, Viña Realin, viinejä. Ehdottomasti matkan paras tasting.

Riojamatka Cune

Illalla majoituimme Riojan 150 000 asukkaan pääkaupunkiin Logroñoon. Logroñon Calle Laurel kuhisi ihmisiä matkalla tapasbaarista toiseen. Lähes kaikissa baareissa tiskit notkuivat herkkuja, mutta löytyi sellaisiakin baareja, jotka olivat erikoistuneet vain yhdenlaiseen tapakseen. Par Paganosissa oli tarjolla vain possuvartaita. La Tavinasta löytyi laaja valikoima viinejä ja yläkerrasta viinikauppa.

Riojamatka CalleLaurell

11.9. Rioja

Aloitimme päivän vierailemalla Dinastia Vivancon viinimuseossa. Museosta löytyi kaikkea mahdollista viiniin liittyvää Picasson maalauksista tuhansia vuosia vanhoihin työkaluihin ja puristimiin. Viinimuseo on oikeutetusti voittanut lukuisia palkintoja ja täällä kannattaa matkalla poiketa jo talon viinien takia. Talon puutarhasta löytyy satoja eri lajikkeita ja paikallisten jo lähes kadonneiden lajikkeiden elvyttäminen on heille tärkeää. Tuotantotilat ja kellarit olivat täälläkin upeat ja viinit yllättivät positiivisesti. Kierroksen päätteeksi maistelimme talon Crianzan ja Reservan ja kaupan puolella oli mahdollista jatkaa maistelua viinibaarissa. Itse valitsin maisteltavaksi vielä lajikeviinit Mazuelosta sekä Maturana Tintasta ja valkoisen Viura – Malvasia – Tempranillo Blanco sekoituksen.

Riojamatka Vivanco

Iltapäivällä lounaan jälkeen vierailimme Finca Valpiedran viinitilalla. Talo on perustettu vuonna 1999 ja edustaa modernia Riojalaista tyyliä. Finca Valpiedra kuuluu Grandes Pagos de España yhdistykseen joka määrittelee, että kaikki tarvittavat rypäleet kasvatetaan itse omilla viinitarhoilla. Riojassa yleensä tapana on oman rypälesadon lisäksi ostaa viininviljelijöiltä rypäleitä. Talo tuottaa vain kahta viiniä: Cantos de Valpiedra sekä Finca Valpiedra Reservaa.

Riojamatka Valpiedra2

Viinitarhat sijaitsevat aivan Ebro-joen mutkassa ja maaperä koostuu nyrkin kokoisista kivistä. Nimi Valpiedra tarkoittaa suomeksi kivilaaksoa. Aiemmin maat ovat olleet joen pohjaa. Suuret kivet keräävät päivisin lämpöä ja luovuttavat sitä yöllä köynnöksille. Näin rypäleet kypsyvät nopeammin ja täällä olikin jo sadonkorjuu täydessä vauhdissa, kun muilla vierailluilla tiloilla arveltiin korjuun alkavan vasta kahden viikon kuluttua. Kiersimme eri tarhoilla maistelemassa rypäleitä köynnöksistä ja innokkaimmat osallistuivat myös sadonkorjuuseen. Pääsimme myös maistamaan vastapuristettua rypälemehua. Tämä on viinimatkailua parhaimmillaan. Tilan kaupasta mukaan lähti jo hieman kypsempi vuoden 2001 Reserva.

Riojamatka Valpiedra

12.9 San Sebastian

Matkalla Riojasta San Sebastianiin poikkesimme Txakolia tuottavalla Hiruztan viinitilalla. Tätä raikasta ja hieman pirskahtelevaa viiniä nautitaan Baskimaassa pintxosten kanssa. Hiruztan Txakoliin ei ole lisätty lainkaan hiilidioksidia kuten joidenkin muiden tuottajien viineihin, vaan kuplat muodostuvat ensimmäisen alkoholikäymisen yhteydessä suljetuissa tankeissa. Tämä viini yllätti monet positiivisesti ja monta pulloa lähtikin kaupasta meidän matkaan. Helsingissä Hiruztan Txakolia löytyy Latvasta ja Copas y Tapaksesta ja Tampereella sitä myy Inez.

Riojamatka Hiruzta

San Sebastiania pidetään yhtenä koko Espanjan kauneimmista rantakaupungeista. Vuosien 1880 ja 1950 välillä se oli kuninkaallisten ja aateliston kesänviettokohde. Sää oli iltapäivällä pilvinen ja päädyimme vanhaan kaupunkiin lounaalle kiertelemään pintxos-baarista toiseen ja maistettua tuli myös paikallinen siideriä.

Tällä hetkellä koko Espanjan ruokakulttuurin maine nojaa vahvasti baskimaan ravintoloiden harteilla. San Sebastianissa onkin enemmän kuin yksi Michelin-tähti neliökilometriä kohden. Illalla kävimme syömässä Michelin-tähden ravintolassa Kokotxassa. Pitkään maistelumenuun kuului toinen toistaan kauniimpia annoksia, jotka myös maistuivat upeilta. Viineiksi valitsimme lähialueiden erikoisempia viinejä. Tämä oli todella herkullinen päätös meidän matkalle. Sunnuntaina oli vuorossa kotimatka.

Kuva: Arja Halme

Ensi kevään viinimatka Champagneen on jo myyty loppuun, mutta syksylle on suunnitelmissa upea viinimatka Veronaan. Matka tulee myyntiin syksyn aikana. Liity viiniklubin postituslistalle niin saat tietoa tulevista matkoista ja tastingeista.