Viiniristeily Välimerellä 2011 Osa 1/4

Barcelona

Matkamme alkoi Helsinki-Vantaan lentokentältä. Kahdenkymmenen viiniharrastajan ryhmä lähti yhdessä kiertämään Välimerta loistoristeilijällä Voyager of the Seas. Kohteinamme olivat Barcelona, Toulon, Livorno, Rooma, Messina, ja Venetsia.

Lentokentällä muodollisuuksien jälkeen suurin osa ryhmästä löytyikin sopivasti lähtöportin vieressä sijainneesta viinibaarista. Pöydässä kiertäneellä Freixenet Brut Vintage 2008:lla sai jo hieman ensimakua tulevasta.

Saavuimme Barcelonaan kahdeksan jälkeen illalla ja kentällä meitä oli vastassa suomenkielinen opas. Matka Market hotellille kesti vain parikymmentä minuuttia. Hotellimme oli todella viihtyisä ja vain lyhyen kävelymatkan päässä keskustasta Placa Catalunyan aukiolta ja Urginaonan metroaseman lähellä. Hotellin ravintola oli Michelinin suosittelema ja todella suosittu ja saapuessamme ulkona olikin jo jonoa ravintolaan. Osa ryhmästämme jäikin hotelliin illalliselle.

Me kävimme syömässä tapaksia Placa Espanyan aukion vieressä. Aukiolla sijaitsevaan vanhaan härkätaisteluareenaan oli juuri valmistunut ostoskeskus. Samana iltana Camp Nou jalkapallostadionilla juhlittiin Barcelonan La Ligan mestaruutta ja me istuimme terassilla, nautimme tapaksia ja cavaa, ja katselimme Barcelonan jalkapallofanien jatkuvaa virtaa.

Lauantai-aamuna lähdimme bussilla kohti espanjalaisen kuohuviinin, Cavan, syntysijoja Sant Sadurni D’Anoian kaupunkiin Penedesin viinialueella. Sama suomalainen opas oli mukana ja alkuun kiersimme bussilla Placa Catalunyan ja ylös pitkin Passeig de Graciaa. Kuulimme matkalla paljon Barcelonan historiasta ja näimme mm. Gaudin suunnittelemat Casa Batllon ja Casa Milan.

Ensimmäinen viinitilamme oli Agusti Torello Mata. Perheyritys, joka yhdistää modernit valmistustekniikat sekä perinteiset viljelytavat. Meitä oli vastassa Eulalia Torello Mata, joka kertoi meille talosta ja Cavan valmistuksesta. Esimerkiksi sadonkorjuun jälkeen lampaita ja vuohia päästetään herkuttelemaan lehdillä ja lannoittamaan maata. Näin pyritään ekologisuuteen. Köynnökset ovat yli 35-vuotta vanhoja ja juuret ulottuvat syvälle maan pinnan alle. Kastelu on kiellettyä ja köynnöksen onkin hankittava vetensä maaperästä. Viinirypäleet ovat orgaanisesti kasvatettuja ja käsin poimittuja. Cavan valmistukseen käytettävät rypälelajikkeet, Xarello, Parellada ja Macabeo viihtyvät Penedesin eri alueilla eri korkeuksilla. Penedesissä vallitsee välimerellinen ilmasto, kun taas esim. Ranskan Champagnessa ilmasto on mantereellinen.

Vain 50% rypälemehusta käytetään Cavan valmistukseen ja loput tislataan. Ensimmäinen käyminen tapahtuu viilennetyissä terästankeissa, sillä muuten käyminen olisi liian nopea, ja käyttämällä omaa viljeltyä hiivakantaa, jotta viinit säilyttävät oman persoonallisuutensa. Kellarissa pullot olivat ladottu häkkeihin, jotka sitten ikäännyttyään voidaan siirtää suoraan Gyropaletteen tanssitusta varten. Korkit vaihdetaan vasta kun erä odottaa toimitusta, sillä juoman ikääntyminen loppuu korkinvaihdossa. Modernilla korkituslinjalla pystytään korkittamaan 15 000 pulloa tunnissa. Agusti Torello Mata ikäännyttää Cavaa paljon pitempään kuin DO:n vaatimat 9kk. Heidän Reserva on ikääntynyt 18kk ja Grand Reserva 30kk. Nuoremmassa Cavassa on isommat kuplat, jotka lisäävät hapokkuuden tuntua, näin ollen Cavaan joudutaan lisäämään sokeria. Ikääntyneemmissä Cavoissa kuplat sulautuvat viiniin ja sokerin lisäys on tarpeetonta. Heiltä löytyy myös tammikypsytettyä Cavaa, jossa osa Cavan perusviinistä on kypsytetty uudessa ranskalaisessa tammitynnyrissä. Näin Cava saa täyteläisen maun. Lopuksi siirryimme maistelutilaan maistamaan kolme erityylistä toinen toistaan herkullisempaa Cavaa.

Seuraava tila oli Pere Ventura. Vaikka tila on melko uusi, vuodelta 1992, heidän viinikellarinsa näytti paljon vanhemmalta ja perinteisemmältä kuin Agusti Torello Matan tila. Kellarista löytyy lähes 4 miljoonaa pulloa ja vuosittainen tuotanto on miljoona pulloa. Lyhyen tutustumiskierroksen jälkeen maistelimme viisi Cavaa. Kävimme vielä syömässä paikallisessa ravintolassa keväisen menun, ruokajuomana tietenkin Cava, ennen kuin palasimme takaisin Barcelonaan.

Illalla oli vapaata ohjelmaa ja lähdimme ostoksille Barcelonan keskustaan. Koko matkan ainoat sadekuurot osuivat lauantai-illalle. Muuten koko matkan ajan sää oli aurinkoinen ja helteinen. Päädyimme sadetta pakoon pieneen kodikkaaseen ravintolaan vanhassa kaupungissa.

Sunnuntaina puoliltapäivin bussi tuli noutamaan meidät hotellilta ja ajoimme Barcelonan satamaan, josta nousimme Voyager of the Seas alukseen. Päivä kului laivalla lounasta syöden ja aurinkoa ottaen, sekä laivaan tutustuen. Illalla ryhmämme kokoontui laivan ravintolaan syömään. Samaan aikaan pelattiin jääkiekon MM-kisojen loppuottelua Suomi vastaan Ruotsi. Alkuun saimme matkapuhelimiimme huonoja uutisia: Ruotsi oli siirtynyt 0-1 johtoon. Seuraavat viestit olivatkin jo parempia – Suomi oli tasoittanut, siirtynyt 2-1 johtoon, pian tilanne oli 3-1, 4-1, jne. Istuimme kahdessa vierekkäisessä pöydässä ja tiedot ottelun kulusta levisivät nopeasti. Saimme myös ensimakua laivan upeasta palvelusta. Tarjoilijat olivat selvästi iloisia meidän puolestamme, ja kun ottelu oli päättynyt, alkoi pöytiin virrata kuohuviiniä.

Juhlamme jatkuivat laivan irlantilaispubissa, jossa kanadalainen trubaduuri jakoi ilomme koko asiakaskunnalle. Pubiin saapuneet muutamat ruotsalaismatkustajat päättivätkin jatkaa johonkin muuhun laivan useista baareista. Jatkuu…

Viiniristeily Välimerellä 2011 Osa 2/4

Paljon enemmän kuvia risteilystä löytyy Facebook sivuilta: www.facebook.com/wineserver. Yhteydenotot: info@wineserver.fi tai täyttämällä lomake.